Veilig de weg op

Helm op
Zet voor je de weg opgaat altijd je helm op. Een helm zorgt voor extra bescherming en voorkomt ernstig hoofdletsel. Dit geldt ook voor je passagier. Hij of zij valt bij een ongeval net zo hard als jij.

Zorg dat ie past
Draag een helm die goed past. De helm mag je nek of rug niet raken als je hoofd naar achter buigt. Draag je helm goed op je voorhoofd. Als je de helm half op je hoofd zet, ben je niet beschermd. Sterker nog, het kan zelf gevaarlijker zijn dan helemaal geen helm dragen.

Belangrijk detail: de kinband
De kinband zorgt ervoor dat de helm goed op je hoofd blijft zitten. Maak de band daarom altijd vast. Let op dat er niet teveel speling in zit, in elk geval niet meer dan 2 centimeter. Is dat meer? Dan kan je helm alsnog van je hoofd schuiven als je onderuit gaat.

Onbeschadigde helm
Gebruik een helm met het Europese ECE-keurmerk. Daarvan weet je zeker dat hij veilig is. Draag geen tweedehands helm, je weet niet wat daarmee is gebeurd. Schade is niet altijd zichtbaar aan de buitenkant. Na een valpartij is het beter om de helm te vervangen. De schokdemping neemt namelijk af. Gooi daarom nooit met je helm.

Schokdempers in orde?
Controleer regelmatig of je schokdempers in orde zijn. Versleten schokdempers zorgen voor een slechte wegligging en minder grip op de weg. Je remweg kan bij 30 km/u al wel 1,5 meter langer zijn.

Profiel in de banden
Zorg ervoor dat je banden een zichtbaar profiel hebben. Als je op banden rijdt die te ver afgesleten zijn, heb je geen grip op een nat wegdek. Dan raak je veel sneller de controle over je brommer kwijt.

Op en top remmen
De remmen van je brommer zorgen voor jouw veiligheid en die van anderen. Controleer je remmen regelmatig en onderhoud ze goed.

Goede verlichting
Om in alle omstandigheden goed voor je te kunnen kijken en om zichtbaar te zijn voor je medeweggebruikers moet je verlichting in orde zijn.
En als je wijs bent ook overdag aan.!!

Nuchter de weg op
Alcohol en verkeer gaan niet samen. Ook niet op je brommer. Wanneer je onder invloed van alcohol en drugs rijdt, neemt je reactiesnelheid af en wordt het moeilijker om afstanden in te schatten. Je gezichtsveld wordt beperkter en je overschat je eigen kunnen. Daarom: 100% BOB is 0% op!

Toch onder invloed.?
Je laat je dan niet van je slimste kant zien. Je brengt je eigen veiligheid en die van anderen in gevaar. En je loopt de kans op flinke straffen. Deze variëren van hoge geldboetes, een rijverbod tot een gevangenisstraf en ontzegging van de rijbevoegdheid.

Houd je aan de snelheid
Voor een brommer geldt een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur. Als de politie vermoedt dat je brommer te snel kan, dan ben je verplicht om mee te werken aan de rollerbanktest. Is je brommer opgevoerd, dan volgt een boete of inbeslagname.

Bromfietsrijbewijs op zak
Zorg dat je altijd je brommerrijbewijs kunt laten zien wanneer de politie hier om vraagt. Kan je dit niet, of heb je geen brommerrijbewijs dan kun je een flinke boete krijgen.

Safety check

  • Rijbewijs op zak
  • Helm op
  • Goede banden
  • Werkende remmen
  • Werkende verlichting
  • Nuchter
  • Constructiesnelheid in orde